Translate

tisdag 26 mars 2013

A COURSE IN MIRACLES

Min blogg handlar mest om mina rent praktiska erfarenheter från en lång, andlig resa. Jag har sökt mitt hjärtas väg till en Gud, som kan ÄLSKA MIG - en Gud som kan lära mig att älska andra människor.  Bara teorier räcker inte för att överleva svåra lidanden, ingenting mindre än kärlek behövs.

Jag skrev i föregående inlägg om mina första kontakter med Mirakelkursen - A Course In Miracles. Länge fanns boken bara på engelska - en akademisk, avancerad engelska. Den fanns knappt att köpa i Sverige. Så många fick bara ta del av de relativt lättsmälta delarna av boken genom t ex de författare jag mötte på Brommadialogen: Johan Wretman och Tomas Frankell.

Dessa personer hade mjuka och fina personligheter. Frankell betonade i sitt tal vikten av och svårigheten i att inte döma. Jag gillade verkligen det ämne han valt att tala om eftersom jag var innterligt trött på moralism och tankegången "jag är bättre än du för att jag har den rätta tron, men inte du". Jag uppskattade hans självinsikt och självdistans. Han verkade vara en person som arbetat med sig själv från grunden och inte bara hade lagt locket på.

Johan Wretman lät mig få gå på en helgkurs riktigt billigt, eftersom jag var och är fattig. Det tolkade jag som en kärleksfull handling. Föredraget var bra på många sätt, men slutklämmen handlade om att Jesus inte dog för våra skulders skuld därför att vi inte har någon skuld, aldrig har haft! De orden drog i väg med mina tankar längre än jag var beredd att gå. Jag ber ofta människor om förlåtelse för att jag sagt något på fel sätt och kanske sårat. Jag behöver förlåtelse för att bli av med min skuld och jag var van vid att Jesus fanns där som någon som lyfte bort min skuld, inte bortförklarade den. (Dette tema återkommer i filmen "Såsom i himmelen")

Jag kom att läsa en hel del böcker i början, som grundade sig på Mirakelkursen, utan att ens inse det eller veta vad kursen egentligen gick ut på. Senare lärde jag mig att den kvinnliga författaren ansåg att hon bara hade varit ett redskap åt Jesus Kristus, som var den egentlige författaren. Detta är att göra stora anspråk på sanningen, väldigt stora! (En ande kan påstå sig vara Jesus och få någon att skriva ned dennes ord - fullt tänkbart, om man över huvud taget tror på andevärlden.)

Min dåvarande livskamrat hade inga svårigheter med att läsa avancerad engelska eftersom han var amerikan! "Steven" köpte A course in Miracles i England och sedan både läste han boken och gjorde alla övningarna, som fanns i en extra bok - en övning för varje dag. Man kan också säga: en hjärntvätt per dag.

Han hade alltid trott på Jesus, men inte velat gå i kyrkan p g a dåliga erfarenheter i barndomen. Han var mycket intellektuell och intelligent. Den akademiska stilen passade honom perfekt!  Bland Steven's svaga sidor fanns en tendens till psykotiska tankar när livet blev för svårt. Och våra liv blev för svåra i slutet av 90-talet p g a min medicinskada och utbrott av RA och tinnitus. Utan att vilja det hade jag lämnat min man mycket ensam i det samhälle vi hade tvingats flytta till - utan några vänner eller gamla arbetskamrater stötta sig mot.

Steven flydde in i Boken. Den blev hans liv och stora tröst i lidandet. Han kände att han vara på en spännande resa in i en ny tankevärld där han kunde lämna alla tråkigheter och mina sjukdomar långt bakom sig. NU fick jag veta vad ACIM bjöd på för fallgropar, d v s hur den kunde uppfattas och appliceras på en tuff livssituation. Jag fäller in en användbar länk här. Jag låter citatet stå på engelska eftersom den svenska översättningen är haltande, som vanligt, men den finns där för dig som väljer Översätt:

http://www.leaderu.com/orgs/probe/docs/thcourse.html

Only love is real. All that is negative is illusion. It simply does not exist. If anything negative is in your consciousness, it is real only because you give it reality by holding it in your mind. According to The Course, sickness, hate, pain, fear, guilt, and sin are all illusions. The Cyclopedia In A Course In Miracles states that "illusions are investments. They will last as long as you value them." The Cyclopedia continues, "The only way to dispel illusions is to withdraw all investment from them, and they will have no life for you because you will have put them out of your mind."

Där låg jag svårt sjuk i sängen med enorma smärtor, därför att sjukhuset i stort sett hade semesterstängt och därför att en medicin hade sprängt min öronnerv. Då jag varken fick ny medicin mot RA eller smärtlindrande medicin bröts jag ned och blev för svag för att hålla humöret uppe. Men, så som Steven nu trodde, hade jag inte fallit offer för några sjukdomar, biverkningsskador eller vårdköer - JAG HADE VALT ATT VARA SJUK! JAG HADE VALT ATT TRO PÅ EN ILLUSION!

Han stod på tröskeln till sovrummet och tittade föraktfullt på mig.

- Du har valt den här situationen och det finns ingenting alls jag kan göra för dig, mer än att lämna dig åt ditt öde. Du måste själv ta konsekvenserna av ditt val - valet att tro på negativa illusioner och sjukdom!

Enligt vad jag har förstått så var det underfunktionen på min hypofys, vilken ledde till extremt låg östrogenproduktion, som ledde till Reumatoid Artrit. Sjukdomen låg i mina gener och den var eventuellt förorsakad av ett MEDFÖTT NEUROLOGISKT PROBLEM. Men enligt Steven och Mirakelkursen (?) så hade JAG VALT att leva i mörker, i förnekelse av Kärleken.

Det var som om jag hade kastats tillbaka till de möten i frikyrkan där jag också hade anklagats för att ha för dåligt tro för att bli frisk. Tankegången att den sjuke bara har sig själv att skylla är ett gammalt, ständigt återkommande tema.

Fariséerna frågade Jesus medan de visade på en blind man:

- Är det den blinde mannen eller hans föräldrar som har syndat?
- Jesus svarade: Varken mannen eller hans föräldrar!

Därefter står det att Jesus botade mannen, men ändå kvarstår de första orden Jesus uttalade. Han hade inte för vana att lägga skuld på de sjuka, bara att bota dem! Det kan dessvärre sällan vi klara av, men vi kan ta hand om och stötta det som är svagt. Vi kan utöva medkänsla.

ACIM var en av orsakerna till att min man lämnade mig mitt i det reumatiska skovet!

Jag måste snabbt sälja huset med förlust eftersom jag var fattig och arbeta hårt fast jag egentligen inte klarade av det.
Är detta den kärlek Boken talar om? Jag fick snabbt omvärdera det relativt positiva intryck jag hade fått av Boken i början.

Steven lämnade mig alltså, träffade snabbt en kvinna med internationella arbetsuppgifter, som han gifte sig med och bodde med lite var stans jorden runt. De hade ett mycket aktivt fritidsliv med bergsklättring och dykning på menyn. Han njöt verligen av att ha en frisk partner och jag unnade honom det! Det är min natur att snabbt förlåta och gå vidare med livet. Vi förblev vänner och mailade varandra regelbundet.

Jag minns det sista samtalet. Äntligen hade jag fått min webcam att fungera, samtidigt som ljudet. Och så kunde jag då, efter flera år, få SE min vän, sittande vid sin dato,r på andra sidan jordklotet. Det var sen kväll hos mig och tidig morgon hos honom. Han log med hela ansiktet och några tårar rann nedför kinderna när han såg mig. Det var en underbar stund!

Han berättade att hans andliga utveckling, tack vare ACIM, nog hade kommit till en slutpunkt. Han var nu så upplyst och förstod livets gåtor så väl att han egentligen inte hade något mera att lära sig. Han ville gå vidare till nästa dimension, d vs han ville dö.

Några månader senare omkom han i en dykolycka! Syret höll på att ta slut. Hans partner erbjöd sig att dela syre med honom under en rak uppstigning till ytan. Men Steven skakade på huvudet. Han tänkte ta sig upp själv. Vad är livet annat än en massa illusioner? Han valde att tro på att syret skulle räcka, men det gjorde det inte! Han drogs in i strömmarna mot land och slog in i korallreven under vattnet. Han inre resa var över, som han önskade, hans ande var äntligen fri!

Jag vet inte om det var en form av undermedvetet självmord eller om olyckan berodde på hans fasta tro på att alla former av brist (t ex syrebrist) bara är en negativ tro på illusioner.
Jag skriver detta som en liten varning för den som har tänkt läsa Kursen och inte är psykiskt stabil!

 Men en sak jag säkert vet är att detta var det sista Steven såg av vår planet (videon nedan) och en vackrare död är svår att uppnå än den i en blå lagun utanför Galapagos öarna.

GOOD BYE MY LOVE! Jag kan ibland känna din andes närvaro, där du vakar över mig och en dag ska vi ses igen i den värld som är ren och sann Kärlek, bortom alla illusioner.


Inga kommentarer: