Translate

fredag 6 december 2013

Varför Rasar den Svenska Skolan?


Tyckte att det vara ont om förklaringar i massmedia, så jag har försökt att hitta en del grundat på googling och erfarenhet.

Jag har förstås varit elev en gång men i en helt annan skola - den med katederundervisning och råplugg. Jag slog i mig en massa onödigheter och fick bra betyg. Om höga betyg är målet så var väl skolan bra, men om målet är något annat, att bli rustad för Livet, så var den inte så bra.

Jag har också varit lärare, på lågstadiet. Valet var felaktigt p g a press från föräldrar. En arbetarklassungen på 60-talet skulle INTE skulle bli kompositör, poet eller konstnär. Alltså blev jag lärare - och det gick åt skogen! Den känsliga konstnärssjälen passar dåligt in som ligaledare. Någon med militärutbildning hade passat bättre. Dessutom hade jag opassande Asperger-drag. Jag kunde redan läsa och skriva när jag började skolan, så jag förstod inte hur normala ungar funkade. Men - det som räddade mina elever från undergång var CENTRALA PROV som gjordes redan i KLASS ETT! Alltså kunde man redan då konstatera att det enda jag hade lärt mina elever vara att sjunga och måla!!!

När jag ändrade kurs (Puh!) mot annat yrke så tänkte jag: VARFÖR GÖR MAN INTE ANLAGSTEST PÅ DEM SOM SÖKT TILL LÄRARHÖGSKOLAN? Att upprätthålla disciplin är A och O, klarar man inte det så ska man inte bli lärare och kraven på polisiära anlag har förstås ökat över tid. Numera är det kanske bäst att sätta in piketgrupper som projekt-ledare? Google är lärare, polis tilldelar uppgifter och brandman vaktar skolan så att ingen bränner ned den. Realitetsanpassning: Vi har även världsrekord i antalet nedbrända skolor:

http://fof.se/tidning/2012/7/svenska-skolor-brinner-mest



Jag har nyss googlat på företeelsen lärarlösa lektioner och mest funnit problemet med att det inte längre finns vikarier att tillgå. Men ungdomar jag pratat med har sagt att det är mycket vanligt med lärarlösa lektioner. Lärarna behövs inte. Det finns ju datorer. Så man tilldelas uppgifter, får ett projekt att jobba med, själv eller i grupp.

- Pluggar ni verkligen de där lärarlösa lektionerna? frågade jag nyfiket.
- VA?! Nää, klart vi inte gör. Vi håller ju på med våra iPhones o sånt. Det blir rätt stökigt och man blir trött.

Den stora chocken beträffande lärarlösa lektioner fick jag via min son som äntligen fått börja sin Arbetsmarknadsutbildning på Lernia. Han var p g a funktionshinder utlovad extrastöd, flera timmar per vecka, stöd från lärare alltså.

- Det blir jobbigt nästa vecka.
- Varför då?
- Jo, för då är läraren inte där alls. Han ska på kurs.
- Vaddå kurs?
- Jo, han ska undervisa andra som ska bli billackerare.
- ????????

Jag skickade iväg en mängd ettriga e-mail till alla ansvariga och hotade med Dags- och Kvällspress.
Det ledde till ett sammanträde, som inte ledde till någonting, eftersom Lernia numera var ett vinstdrivande företag. Så är det ju också med skolorna, så frågan är om de verkligen har råd med lärare och annan lyx?

Nyheten manglades ut för ett tag sedan att AMS-utbildningarna hade resultat 0. Nästan ingen fick jobb efteråt. Man intervjuade en av deltagarna, som på stapplande svenska förklarade att de andra i hennes klass kunde så lite svenska att det inte gick att bedriva undervisning. Jag antar att Alliansen hade mycket bråttom med att få ut invandrarna i jobb, så bråttom att man glömde bort att lära dem svenska först.

Min son fick, trots sin dyslexi, jobb direkt efter utbildningen, kanske för att han förstod och talade svenska? Många elever hoppade av men min son var van vid att skolan är ett meningslöst kaos som man tar sig igenom för att få jobb.

Tyvärr är det oundvikligt att dra in detta med den höga invandringen igen, eftersom den påverkar alla samhällssektorer. Skolan är en av de första institutioner som får ta smällen när det landar 200 nyanlända i en liten by med 50 invånare, som i panik försöker få tag på lokaler och lärare. Kvalitet i undervisningen är väl inte det första den lilla kommunen har i tankarna under sådana omständigheter?

Hur undervisar man en klass där knappt någon förstår svenska? Hur ska en 13-åring som inte kan svenska kunna läsa in grundskolan på tre år? Jan Björklund visar upp en del förståelse för denna problematik men jag undrar hur man ska få fram alla extraresurser med nu förda politik?




De invandrare som har gått i skola i t ex Afrika har eventuellt mött vår nu förkastade katederundervisning.

Steget från en auktoritär undervisningsmiljö till en upplöst, projektinställd, lärarlös skola är gigantiskt. Jag kan bara föreställa mig hur oerhört förvirrande den omställningen måste vara om man går från detta:




... och till detta:

http://www.youtube.com/watch?v=jzYIQ6u5eQI

De hjälplösa lärarna, som knappt har några disciplinära åtgärder att tillgå, som biter, möts säkert av förakt från elever från länder där bestraffningen består av tortyr. Jag vill inte införa tortyr i Sverige! Men vad gör vi åt att vissa elever känner att de har ett maktövertag över maktlösa lärare?

TORTYR SOM BESTRAFFNING I SYRIEN



Något måste göras för att undvika lärarförakt, svenskförakt och för att införa repressalier anpassat efter den allvarliga situationen, innan Sverige har fått den sämsta skolan i hela världen. Det är inte acceptabelt att typ fem översittare i en klass förstör hela klassen och att de känner sig helt ohotade.

Så, vad är fel med skolan? Allt! Förutsättningar för undervisning saknas ofta. De segregerade skolorna behöver extra resurser som rektorerna där bara kan drömma om.

Sverige får väl lära sig av andra länder om man själv inte har ett vinnande koncept. Vad sägs om skoluniformer, ordning och iPads, som videon nedan visar? Multikulturen ställer oss helt klart inför extremt svårlösta problem. Det duger inte att sticka huvudet i en buske och förneka problemen.

http://www.youtube.com/watch?v=NI5_puX7YbU












Inga kommentarer: