FRIKYRKAN
Jag passade bra in i den
här karismatiska formen av kristendom m a o. Jag fick uppleva det sköna ”innanförskap” som
man kan i sådana här sammanhang, så länge man inte har behov av att ifrågasätta
något ... Jag blev bekant med bibelord som gav mig glädje. De övriga hoppade
jag väl över. Musiklivet blomstrade och de flesta av kvinnorna spelade gitarr och
sjöng i en enkel liten kör av ett slag som inte existerar idag. Ibland lyfte sig
nästan golvet när vi var som mest hängivna.
Det var ständiga
bönemöten, präglade av framtidstro. Vi bad om ”väckelse”. Det som
hade hänt på 30-talet skulle hända igen. Människor skulle rusa till kyrkorna
för att bli frälsta. Men åren gick och allt fler började tappa modet – varför
kom aldrig väckelsen? Själv hade jag inte varit med om den där väckelsen de talade om, den förblev något abstrakt.
De hamnade ofta utanför
därför att de inte blev helade efter fem gudstjänster. En ny tid med rotlöshet,
skilsmässor och turbulens hade kommit, medan de flesta såg sig tillbaka och önskade att
de gamla tiderna skulle återvända. Man kan, som vi vet, inte leva bakåt, bara framåt.
Problemet med
fundamentalistisk tro är att, medan man försöker förvalta ett arv bestående av
skrifter som är 2-4000 år gamla, så glider gärna nutiden undan.
Vi kan varken leva, tänka, klä oss eller bete oss som för 4000 år sedan i ett modernt västerland. Eller om vi gör det så får vi bilda särskilda sekt-samhällen, såsom t ex Mennoniterna gjort.
Anpassningen till nuet vållar problem och många kyrkor brottas allt mer desperat mot nedläggningshot. Det känns sorgligt att det finns en stor oförmåga att fatta innebörden av Jesu ord: ”Inte häller man nytt vin i gamla läglar?” Det handlar inte bara om att ändra utseendet på altartavlan eller tiden för gudstjänsten. Det handlar om att ändra tänkande och livsstil oavbrutet. Som f d fundamentalist citerar jag gärna ett bibelord här: ”Det behövs inte längre att någon undervisar er. Den helige Ande skall själv undervisa er!” Och: ”Jag skall skriva min lag i deras HJÄRTAN.” Anden kör alltså, liksom våra dataprogram, med successiv uppgradering av sanningen.
Vi kan varken leva, tänka, klä oss eller bete oss som för 4000 år sedan i ett modernt västerland. Eller om vi gör det så får vi bilda särskilda sekt-samhällen, såsom t ex Mennoniterna gjort.
Anpassningen till nuet vållar problem och många kyrkor brottas allt mer desperat mot nedläggningshot. Det känns sorgligt att det finns en stor oförmåga att fatta innebörden av Jesu ord: ”Inte häller man nytt vin i gamla läglar?” Det handlar inte bara om att ändra utseendet på altartavlan eller tiden för gudstjänsten. Det handlar om att ändra tänkande och livsstil oavbrutet. Som f d fundamentalist citerar jag gärna ett bibelord här: ”Det behövs inte längre att någon undervisar er. Den helige Ande skall själv undervisa er!” Och: ”Jag skall skriva min lag i deras HJÄRTAN.” Anden kör alltså, liksom våra dataprogram, med successiv uppgradering av sanningen.
Liksom Jesusfolket speglade ett globalt solidaritetstänkande så speglade FRAMGÅNGSTEOLOGIN den framväxande Individualismen. Människorna I kyrkorna är samtidigt de människor som lever utanför dess murar och påverkas av de vindar som där blåser. Och från 80-talet och framåt blåste de allt hårdare mot en fokusering på INDIVIDENS PERSONLIGA LYCKA.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar