En blogg om ett liv med Ledgångsreumatism, Sjögrens syndrom, Tinnitus, Autistiska drag och sökandet efter en Mening i allt detta förvirrande vi kallar Liv.
Translate
torsdag 2 maj 2013
LERNIA
(fortsättning: Barn
med särskilda behov)
Så började då äntligen
den riktiga, den rent praktiska delen av utbildningen till billackerare. Dags
för mig att slappna av? Nja, jag kände inte för det. AMU hade ändrat namn till
Lernia år 2000. AMU innebar att staten bjöd på kurser för att minska
arbetslösheten. Lernia är ett VINSTDRIVANDE företag, som ägs av staten.Jag är inte för vinster i skola, vård, omsorg
och sådant som har med ”mjukvara” att göra. Hur kan man samtidigt hjälpa och
tjäna pengar på en hjälpbehövande person? För att Lernia ska göra vinst på sina
utbildningar så krävdes det tydligen en hel del LÄRARLÖSA LEKTIONER.
Detta hände innan
praktiskt taget hela Sverige blev till salu och marknadskrafterna skulle svepa
fram som en ödeläggande tornado över landet. Så jag var oerhört naiv i mina
förväntningar på Lernia.
Markus hade blivit
utlovade åtta timmars extra stödundervisning varje vecka – men om det inte
fanns någon lärare där – hur skulle då stödundervisningen gå till? Via en
robot? Markus såg inte till några sådana. Nej, han och de andra fick en viss
arbetsuppgift och sedan försvann läraren några dagar eller en hel vecka. De övriga på programmet var invandrare, vissa
från hårt segregerade bostadsområden. Jag kan gissa att några hade dåliga
kunskaper i svenska, att några led av posttraumatisk stress p g a krig. De hade
behov av att ha en lärare närvarande i rummet. De klarade inte av
situationen. En efter en föll de bort.
Men Markus strävade på
och infann sig varje dag på verkstadsgolvet. Hans starka känsla för detaljer (autism) gjorde att han kunde känna sig fram,
känna när en bildel var tillräckligt slipad, slät och fin för att duga. Han
fick leta runt tills han fann något redskap som inte var stulet än. Det fanns
vissa elever som tog med sig någon värdefull maskin när de hoppade av. Det
fanns givetvis inte väktare heller, som kunde se till att inte lokalen tömdes
på utrustning. Det hade man inte råd till.
Till sist var Markus
faktiskt den enda eleven som var kvar på programmet!
Jag insåg från hans
berättelser att inte ens själva undervisningslokalen var helt anpassad till
rådande miljölagar. Jo, jag hade läst igenom dem. En dag suckade Markus
djupt och sa:
- Det blir jobbigt nästa vecka – då är jag helt
ensam i lokalen!
- Vaddå? Helt ensam? Var är läraren? - Han är ute och undervisar. - Var då? - På något företag.
- Du menar, BLIR undervisad?
- Nej, HAN undervisar!
- Aha! Är det SÅ Lernia går med vinst!
- Och stödundervisningen då, hur går det med den?
- Vaddå, stödundervisning? Det har jag aldrig fått
någon, fast jag hade behövt det på Fordon – fattade inte elläran.
Jag googlade lite på
problemet nyss. Jag vet ju hur gymnasiet ser ut idag, men hur kan man ha
lärarlösa lektioner där det finns ungdomar med särskilda behov, eventuellt
utlovade stödundervisning?
Hittade ett vittnesbörd
på Flashback:
” Jag
påbörjade en elutbildning hos Lernia - och avslutade den innan månadens slut.
Lärarlösa lektioner, matematik från kl 7-15.30 (bara matte alltså - fick inte
ens se en sladd), ingen hjälp förutom självhjälp vid programhanteringen, osv”
Jag hittade också en
vilsen man, som talade om Lernia som ett vuxendagis, där man bara sitter av tid
utan att det bedrivs lärarledd undervisning. Han talade nog om det första,
teoretiska halvåret, som Markus också genomled – utan lärare. Deltagarna satt
mest och spelade kort och snackade. Lärare såg man sällan till.
Men det fanns
datorer och tanken var att alla skulle erövra ”datakörkort” på egen hand, med bl
a ordbehandling och Excel. Eftersom min son knappt kunde skriva eller räkna så
var det bara en del av datakörkortet han kunde klara; de mer allmänna delarna i
datakunskap.
Markus var van vid
värdelösa skolor, så han satt av den där tiden och drog nytta av samtalen med
yrkesskadade svetsare, vilket fick honom att ändra inriktning till ett annat
yrke.
Den tyska modellen, där
man tidigt kan gå in i en praktisk lärlingsutbildning, varvad med teori, på
VERKLIGA ARBETSPLATSER BETALDA AV FÖRETAGET, SOM LEDER TILL RIKTIGA JOBB I
SLUTÄNDAN – det är vad jag tror på. Stora delar av svenskt utbildningsväsen är
ett slag i luften och sedan sitter 30 % av ungdomarna där, arbetslösa.
Driven av mitt okuvliga
rättspatos (och okunnighet om det nya marknadssamhället) skrev jag ett mail till Lernia, till en rad olika instanser:
"Hej!
Om jag har förstått saken
rätt, så får inte Markus någon stödundervisning alls? Dessutom ska han vara
helt ensam i lokalen nästa vecka??? Det vill säga med undantag av:
Expressen Aftonbladet GP TV 4 Med vänlig hälsning Ensamma Mamman"
Telefonen ringde tidigt
på morgonen och en rejält uppstressad röst sa:
- Har du ringt massmedia än?
-Gäsp! Nej. -Gör inte det
då! Vi anordnar en konferens här så att vi får träffas och reda ut saken! -OK!
Jag åkte ned till
Göteborg, tillsammans med min son och mitt fickminne (ett måste för dem som
ägnar sig åt privat ”Uppdrag granskning-verksamhet”, vilket numera var min livsstil.
Jag satt vid ett mycket
stort konferensbord där det satt åtskilliga företrädare för AF, Lernia på olika
nivåer och Länsarbetsnämnden.
En man harklade sig och sa:
-Hmmhrrrkkk …
Ja – under alla mina år i yrket så har något sådant som det här ALDRIG
INTRÄFFAT TIDIGARE!!!
- Nahää? (Det svåra med att ha autistiska drag är att när man tycker sig göra rätt så anser det omgivande samhället att man gör fel. Suck!)
Den närmast ansvarige på
Lernia var av den rödlätta sorten, som lätt rodnar t ex om man tvingas ljuga.
Och det var han ju tvungen att göra. Han menade att de åtta timmarna
stödundervisning handlade om att läraren kunde ringa en specialpedagog och be om
råd, om det behövdes, (men det behövdes antagligen aldrig).
-Men läraren
är ju sällan där? sa jag.
Färgen i ansiktet
stegrades för var gång som han tvingades komma på ett lögnaktigt svar som lät
bra.
Lokalerna följde inte
heller de gällande miljöföreskrifter helt och hållet, så mannens ansikte var rödare än ett stoppljus efter mot slutet av sammanträdet. Jag tyckte lite synd om honom.
Eftersom utförsäljningen
av svensk välfärd vid detta tillfälle inte hade slagit igenom så totalt som
idag så var jag helt enkelt korkad, när jag trodde att något misstag hade
begåtts av någon instans. Men marknadssamhället gör inte fler misstag än t ex
Tyranosarus Rex. Det är till sin natur destruktivt, såvida man inte tar bort
vinstkraven i allting som har att göra med funktionshindrade barn och vuxna,
sjuka och gamla! Dessa grupper måste skyddas från kravet på att gå med vinst.
Detta var inte ett krig vi kunde vinna ... men jag
protesterade i alla fall. Demokrati är något alla måste slåss för alltid, även
om det kan se meningslöst ut. Den som är tyst är också medskyldig.
Som enda kvarvarande elev, tog
Markus sig igenom programmet och lärde sig själv det mesta. Visst, han fick ju
vissa uppgifter och viss feedback. Och han fick ett Intyg på att han nu hade en
yrkesutbildning.
HAN VAR ÄNTLIGEN YRKESMAN!
En sång till alla dem som ännu kämpar på för sitt människovärde:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar