När jag till sist hade skaffat egen vårdnad och därmed fick barnbidrag och vårdnadsbidrag så letade jag systematiskt efter fritidssysselsättningar, som skulle stärka Markus självkänsla. Det som fungerade bäst var ridning. Det är ofta en lämplig sportgren för barn med autism - närheten till ett djur ger intimitet på lämplig nivå.
Efter flera års ridning var han med på ett sommarläger, där han fick galoppera fritt i naturen och hoppa över hinder. Det var en enorm känsla att se honom hoppa över de där hindren och att höra läraren säga till honom: ”Markus har verkligen talang för ridning!”
Förutom ridningen så gjorde jag allt för att möjliggöra, trots dålig ekonomi, en mountainbike och senare moped. Han fick möjlighet att utveckla sina talanger: balanssinne, sunt förnuft och intresse för att meka med motorer. Skolan tycktes gå ut på att riva ned hans självförtroende, så min uppgift blev att försöka bygga upp det, genom att låta honom konfronteras med något annat än bara bokstäver och siffror. Livet är mer än så! Hur långt kan en männska komma genom att t ex utveckla ett starkt balanssinne? Jag kan komma på rätt många, lite udda yrken, där det passar in. Cirkusartist? Stuntman? Ryttare?
Har man fått ett Speciellt barn så krävs en del kreativt tänkande. Men de största
utmaningarna kom efter grundskolan. Vad skulle han göra då? Sitta och mögla
bort på IV? Det individuella programmet hade inga avancerade dyslexiprogram att
erbjuda, inga datorer, ingen specialkompetens. Det var mer som en
förvaringsbox. Jag sökte alternativen och lät honom testa Yrkessärskolan. Där
skulle han vara beskyddad av Omsorgslagen och garanterad jobb efter sina
praktikperioder, sa någon till mig. Denna någon hade, liksom alla andra på den tiden, INTE
tillgång till Internet. Så varken hon eller jag visste att reglerna var
ändrade. Det fanns inga jobb-garantier. Det fanns inte heller någon
yrkesutbildning på Industriprogrammet. Eleverna stod mest och såg på när
läraren använde de farliga maskinerna och verbalt delade med sig av viss
kunskap, på låg nivå.
Det skulle dröja några år
innan samhället ändrade namnet Yrkessärskola till Gymnasiesärskola. Det var bra
gjort! Men det hade varit ännu mer passande med namnet Sjukpensionärsskola,
eftersom de flesta som gått skolan får det som idag kallas Aktivitetsstöd.
Dessa barn kastas snabbt på soptippen, såvida de inte har tigerliknande föräldrar
som slåss för deras rätt till något enkelt arbete eller yrkesutbildning.
Eftersom jag inte hittade
något sätt alls att påkalla deras uppmärksamhet och att få till stånd ett
samtal om just Markus situation så slog jag till sist näven i bordet och skrek:
- Vad fan blir man genom
att titta på Nalle Puh-filmer!!??
Rektorerna ryckte till
och stirrade på Ensamma Mammans blodröda ansikte och hotfulla blick.
- Jaha, ja, då får vi väl
göra så då att vi låter Markus få återgå till IV-programmet. (Men han kommer aldrig att få ett jobb den vägen p g a dåliga betyg.)
IV var helt meningslöst då dyslexistudios saknades. Men det gällde nu att tvätta bort idiotstämpeln från Yrkessärskolan, så att han skulle ha en liten chans att en gång kunna få en AMU-kurs till yrke och framtid. Det gällde att lida och vänta på att närma sig 20-årsdagen, då AMI, handikappsektionen var beredd att testa Markus förmågor.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar